El projecte de digitalització 3D de les figures de bestiari avança. Si a principis d’octubre van començar les primeres tasques d’escaneig, a finals de mes ja s’han pogut digitalitzar una cinquantena de bèsties. Els tècnics del projecte preveuen que les tasques s’allarguin fins a mitjans de desembre. Cal tenir en compte que en total s’han d’escanejar entre 120 i 150 peces.
Vilafranca està sent aquests dies un lloc de trobada per a moltes figures de bestiari. En una nau d’aquest municipi del Penedès s’estan escanejant diferents figures d’imatgeria festiva mitjançant la tecnologia 3D. Un dels objectius d’aquestes tasques és poder recopilar el màxim d’informació, i al màxim de detall possible, perquè en un futur sigui més fàcil restaurar o reproduir les figures de bestiari a partir de la creació de motlles en cas que sigui necessari.
Un projecte en fases
A mitjans del mes de maig passat, l’Agrupació del Bestiari Festiu de Catalunya va saber que la fundació punt CAT havia acceptat el seu projecte per digitalitzar figures de bestiari en 3D. A partir de llavors va començar un procés de selecció de les 120 – 150 peces que s’escanejarien mitjançant aquesta tecnologia. El termini per presentar les sol·licituds va acabar el passat 20 de setembre. Un dels requisits que es va tenir en compte per seleccionar les figures va ser l’antiguitat de les bèsties, així com el risc, més o menys major, que aquestes es poguessin arribar a deteriorar o perdre.
En una altra fase, abans del mes d’octubre, també es va dur a terme un estudi legal per a regular i protegir l’ús dels fitxers que s’extraguessin a partir de la digitalització de les figures. A més, es va adquirir un armari ignífug per a emmagatzemar la informació de forma segura.
Un dels objectius: la divulgació
El projecte de digitalització 3D té diferent objectius. Un d’ells és crear un arxiu que permeti documentar i recuperar restauracions parcials o completes de figures de bestiari. Per altra banda, l’obtenció d’aquesta informació també pot servir per a divulgar la cultura popular des de nous punts de vista, a través nous llenguatges i experiències.
Quan s’acabin a finals d’any les tasques de digitalització 3D, el segon pas serà crear un portal web amb tota aquesta informació. Els arxius, per exemple, permetran que els centres educatius es puguin arribar a descarregar fitxers per a crear petites figures a l’aula. Tota aquesta informació estarà disponible a partir de la primavera del 2020.